Slik holder du deg motivert på jobb

Har du noen gang kjent på sviktende motivasjon på jobb? En positivt utfordrende arbeidshverdag kan være svært så interessant, men demotiverende hvis utfordringene er av det negative slaget. Motivasjonen kan bli redusert av ulike årsaker – eller i ytterste konsekvens gjøre deg totalt demotivert når «ting» ikke er som de burde være.

Hva kan føre til redusert motivasjon?

Som ansatte – og med våre menneskelige egenskaper som blant annet følelser, empati, energinivå, tanker, styrker og svakheter m.m., så tolker vi og opplever situasjoner ulikt. Det er ofte noen fellestrekk som går igjen når man snakker om det å bli demotivert på jobb eller av jobben. Vi skal kort nevne noen årsaker til det å bli demotivert og miste «gnisten ved å jobbe».

  • En altfor høy arbeidsbelastning
  • Mangel på riktig kompetanse til å gjøre jobben man er satt til
  • En mindre god eller rett og slett fravær av internkommunikasjon
  • Egne utfordringer med å holde konsentrasjonen oppe eller at du selv ikke har den strukturen i arbeidshverdagen du burde ha
  • Problemer i relasjoner med enkelte kollegaer eller ledere

Dette var kun noen eksempler, og årsakene kan være mange. Vi skal nå ikke fokusere altfor mye på det negative, men heller prøve å se hva man kan og bør gjøre for å snu den negative trenden.

Noen tips til økt motivasjon og trivsel på jobb

Som nevnt over, så kan årsakene til en sviktende motivasjon være mange. Akkurat derfor skal du her få noen tips til hvordan du selv kan prøve å få en bedre arbeidshverdag. Målet er selvsagt å få tilbake motivasjonen.

  • Sett deg konkrete og oppnåelige mål for å hjelpe deg selv til å ha et riktig fokus og en god struktur.
  • Se på hvilke rutiner du har på jobb. Er det noe du kan endre til det mer positive? Har du oppgaver som kan løses på en bedre måte? Kanskje gjennom å automatisere noen av oppgavene ved bruk av RPA? Dette kan bidra til å gjøre arbeidsoppgavene både enklere, men også for å få utført oppgavene mer effektivt.
  • Belønn deg selv når du når de målene du har satt deg.
  • Snakk pent til deg selv.
  • Du bør prøve å overse de negative opplevelsene som i utgangspunktet kun er små bagateller. Blir det for mange små bagateller, så finn ut hvorfor og i hvilke situasjoner de oppstår. Kan du prate med en god kollega om det som skjer, eller kanskje lederen din? Det er alltid lurt å lufte noen tanker med andre. Kanskje har de et annet syn på saken? Ofte når man har litt tyngre dager på jobb, da kan det også være fort gjort å tolke signaler feil. Er man sliten, så trenger man kanskje en pust i bakken for å samle ny energi.
  • Lytt til hode og kropp. Helsa er det viktigste du har!
  • Sett noen krav for hva du ønsker av både jobb, leder, arbeidsoppgaver, trivsel etc.
  • Pauser er viktige i en arbeidshverdag, og pauser gir hodet hvile. Hvile er igjen avgjørende for å kunne fungere optimalt og tenke logisk.
  • Tenk over og minn deg selv på Hvorfor du startet i jobben, og hvorfor oppgavene du gjør – er noe du valgte å begynne med i utgangspunktet. Hva er viktig med jobben du gjør – og hvorfor er du der? Svarene bør gi en mening. Dersom svaret etter å ha vært i jobben noen år kun innebærer «å få lønn», da er nok tiden inne for å bytte jobb.
  • Bli fagorganisert. Det er mange fordeler ved å være fagorganisert, og gjennom fagforeninger tilbys også en rekke nyttige kurs og seminarer. Dette går både på fagkompetanse, men også personlig utvikling.
  • Husk at DU er viktig! En jobb som tapper deg for krefter kan påvirke helsen negativt, og da bør du vurdere å se etter andre jobber.

Null motivasjon – og du har prøvd det meste for å snu trenden?

Det er i dag nokså vanlig å bytte jobb av ulike årsaker. Noen bytter jobb oftere enn andre, mens andre blir værende.

I Norge er mulighetene for arbeid gode, og gjennom å ha ulike stillinger og oppgaver i flere virksomheter, da vokser man på en rekke områder.

Tenk nøye over hva du velger å gjøre. Ser du at lite eller ingenting blir bedre? Prøver du å holde deg motivert, men faktorer rundt påvirker deg hele tiden negativt? Da er det nok behov for forandring.

Det er Du som tar valgene og som bestemmer hvilken arbeidshverdag du ønsker.

Vi ønsker deg uansett lykke til på veien til en bedre hverdag.

Ansattnett.no

Trykk på Facebook-ikonet for å dele på Facebook
Share on facebook
Facebook